Saturday, December 24, 2011

Allah Lebih Tahu..

Subhanallah, Alhamdulilah, Walailahaillah Allahuakbar.....

Memang susah sangat-sangat untuk terima sesuatu yang dirancang tapi tak jadi macam yang dirancang. Kadang-kadang eh bukan kadang-kadang tapi kita ni selalu lupa yang kita cuma hamba dan sebaik-baik perancangan adalah dari Allah. Tapi masa adalah ubat terbaik disamping usaha dan doa yang istiqamah uttuk terus menerima takdir yang telah ditentukan. Berfikir positif dan jangan bersangka buruk dengan ketentuan Allah. Allah tidak pernah bebankan sesuatu yang melebihi kemampuan hamba-hambaNya. Ini ditegaskan oleh Allah S.W.T. dalam surah Al-Baqarah; ayat 286 yang bermaksud :


 "Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakan, dan juga menanggung dosa kejahatan apa yang diusahakannya.".


Dalam sesuatu musibah atau situasi yang berat untuk ditanggung, kita mudah sahaja untuk mengalah. Namun, ayat di atas mengingatkan kita bahawa Allah tahu kita ada kekuatan untuk menghadapi ujian ini. Kekuatan yang tersembunyi dalam diri kita, tinggal kita sahaja untuk mencari kekuatan itu. Bilamana kita kehilangan seseorang yang tersayang, ataupun kita dihantar bertugas jauh daripada ahli keluarga, ataupun kita ditimpa sesuatu kecelakaan, ayat inilah yang akan kita sebut untuk menguatkan semangat dan motivasi diri. Ayat inilah yang kita akan pegang sebagai suatu tolakan dalaman untuk terus bertahan dan tabah dalam menghadapi sebarang situasi. Andai kita terlupa, pasti akan ada orang-orang sekeliling yang mengingatkan kita kepada firman Allah ini.Oleh itu wahai hati belajarlah untuk bersabar kerana jalan menuju Syurga itu penuh dengan pelbagai rintangan. Peliharalah kata-kata dari perkataan yang tidak baik sehingga boleh merendahkan pandangan masyarakat terhadap diri kita sendiri. Allah telah menciptakan dunia untuk menguji manusia. Sebagai hamba yang sentiasa menerima ujian, kadang-kala Dia menguji manusia dengan kesenangan dan ada masanya dengan kesukaran.


“Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan, sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.”(Surah al-Insyirah: 5-6)


“Dan orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal-amal soleh, Kami tidak memikulkan kewajiban kepada diri seseorang melainkan sekadar kesanggupannya, mereka itulah penghuni-penghuni syurga; mereka kekal di dalamnya.” (Surah al-A’raf: 42)


Pasti ada sesuatu aspek yang kita belum selesaikan sebaiknya yang menjadikan kita belum betul-betul bersedia untuk diberikan sesuatu yang kita harapkan itu. Oleh itu, berbaik sangkalah dengan Allah apabila Allah lambat memberikan apa yang kita harapkan. Selidiklah diri kita dengan benar dan jujur dan perbaikilah kelemahan-kelemahan diri. Perbaiki dan mantapkanlah hubungan dengan Allah. Kelak, Allah yang akan menilai tahap kesediaan kita dan apabila telah tiba masanya, pasti Allah akan makbulkan permintaan kita, insya-Allah. Yakinlah..

1 comment:

  1. Hati rasa memberontak sangat2 apabila apa yang dirancang tidak menjadi..Macam2 idea datang untuk pastikan plan A terus terlaksana tapi baik muhasabah diri dulu sebelum buat apa-apa keputusan. Jangan sampai kita cuba menolak atau melawan takdir jadi sbrlah wahai hati..di sebalik kesulitan PASTI ada KEMUDAHAN..:)))

    ReplyDelete