Saturday, December 31, 2011

Novel terakhir ke???isk

Sebenarnya aku takdela rajin sangat nak update blog cuma tadi masa terbaca satu post kat fb pasal novel bersiri kegemaran aku dah sampai novel terakhir tetiba aku rase sedih, Then aku decide untuk mengabadikan novel-novel kesayangan aku tu dalam blog ni..Aku bukan lah peminat novel yang "tegar" sangat tapi kadang-kadang tu layan jugak.Dalam sejarah baca novel ni, novel first yang aku baca ialah Bicara Hati, huhu memang best la citer dy, asam garam sume cukup sampai aku rasa aku pun dah jadi salah seorang watak dalam novel tu.Suka dengan watak Tengku Shazran tapi hehe ade la gak yang tak berkenannya, well nobody perfect right??Then ada la juga citer-citer cinta yang aku layan macam Ombak Rindu, Andai itu Takdirnya and beberapa novel yang aku pun dah lupa tajuk dia,Tapi semua novel yang aku penah baca tu sume pinjam. Aku rasa membazir kalau beli novel macam tu tapi nak baca juga. Sehinggalah satu hari, rumate ak masa kat matrik memperkenalkan aku dengan novel "Bagaikan Puteri" karya Ramlee Awang Murshid,dia just cite je kat aku jalan cerita dalam novel tu serba sedikit sebab dia pun takde novel tu tapi sangat-sangat menarik minat aku then aku pun cari novel tu dan untuk pertama kalinya aku beli novel..hehe kali ni serius aku tak rasa membazir langsung. Novel tu lak adalah novel bersiri so aku merupakan salah seorang pelangan tetap  yang memberi keuntungan pada RAM..ok nilah novel-novel yang aku gila sangat tu..

                                                                     ni novel first

                                                                          ni second

                                         ni yang ketiga(tapi yang ni aku takde tapi dah baca.,hehe)

                                                                           ni no 4

  yang kelima, novel yang ni aku sanggup gi pesta buku kat pwtc sebab kat situ je ada jual dan sampai-    
      sampai je memang ada satu je yang tinggal,alhamdulilah memang rezeki aku time tu...:))

yang last tajuk dia "Sunan Musafir".ni tak kuar lagi tapi dah tak sabar nak baca ni..Dalam banyak-banyak watak hero dalam filem, drama or novel memang watak hero dalam novel ni paling aku suka.. Sangat-sangat low profile, gentlemen, romantik, menghormati orang tua, penyabar and mcm2 lagi la akhlak-akhlak mulia dalam diri dia ni, mybe orang akan cakap dalam novel memang la sempurna tapi in reality??hehe watak dia ni takdela sempurna sangat, sebagai manusia dia pun tak lari dari wat silap tapi dia belajar dari kesilapan dia tu dan jadi orang yang lebih baik..nama dia saifudin jalis tau lebih dikenali sebagai "laksamana sunan", Orang panggil dia macam tu sebab dia pandai bersilat dan dia sangat-sangat berusaha untuk mengamal dan mencontohi sunah Rasulullah SAW dalam kehidupan seharian dia.Bab solat dan ngaji ni jangan citer la,memang dipenuhi dengan solat sunat dan zikrullah sentiasa dan dia ni gak hafiz. Citer novel ni epik sikit and Saifudin ni pernah kalahkan Hang Tuah wa cakap lu,hehe.  Maybe dia ni "banyak" persamaan dengan aku kot sebab tu aku suka sangat-sangat kat watak dia ni, salah satunya silat..hehe banyak la sangat. Dan novel yang wat ak nangis adalah Cinta Sang Ratu sebab time ni Saifudin ni kawin,isk jeles kot sampai hati dia lupakan janji dia kat aku, kata nak tunggu aku habis belajar..ni novel last lak nak kuar lagi la aku sedih t lau dah habis ak nak beli novel apa lagi..tak leh ke RAM terus sambung jalan citer novel ni sampai aku tua???isk tak rock la RAM ni,orang baru nak feel..Agak-agak ada tak laki macam Saifudin ni kat dunia???hmmmm kat Syurga konfirm la ada kan...JOM GI SYURGA,WEEEE

9 comments:

  1. sembang je makcik ni~~uhuhuhu..

    tebal sgt semua novel2 ni.. tak lerlarat aku nak baca..bluppp

    ReplyDelete
  2. hehe tu la seindah mawar berduri,,,sbb tu aku x suka bc novel sgt kecuali yg betul2 berkualiti n bes..ade somethings la kt saifudin ni,hehe...satu sikap yang ak suka sgt2,dy x kutuk2 pun org yg wat jahat kat dia tpi dia gn bhs yang berhikmah x mcm kebanyakkan kita lau org kutuk kita bodoh,kita ckp org tu lagi bodoh,,hmm bkn sama je ke 2..ckp la org tu cerdiik ke,ensem ke..hehe

    ReplyDelete
  3. wah2x...tak sangka awak minat bc novel. hehe~
    macam best plak bc kesimpulan dia..ada masa kena baca jugak ni. :)

    ReplyDelete
  4. Akmal:sy xdela suka sgt bc novel tpi yg ni mmg xleh tahan..memang cair dgn watak hero dy,taste cik ma n su sm je..mesti cik ma pun suka r kt hero tpi sy dah cop dulu yer,suami orang pun suami orang la..hehe

    dilah: yang mn wat ak ko dilah??hehe mesti yg kutuk org tu kan?/

    ReplyDelete
  5. haha.. watak hero tu, macam watak aku lah... malu!! hehee...blink2.. ngee

    ReplyDelete
  6. errrr mcm xde pun satu ciri hero tu kat ko...isk

    ReplyDelete
  7. sobs3..ada lah, ce ko perhati betul2..huhu

    ReplyDelete